Alla vet att för de mest kvalitativa varumärkena, så betalar man som köpare både det både hellre och mer för. Det blir status helt enkelt att ha en vara ur just det märkets sortiment och då får det gärna kosta lite mer att införskaffa juste den varan med det märket också.
Idag så lyfter man fram de topppresterande individerna från SWB när man vill marknadsföra varumärket. Detta är bra, men långt ifrån tillräckligt då det egentligen inte ger varumärket tillräcklig mycket konkurrenskraft, då fler avelsförbund kan erbjuda tävlingsstarka individer.
Vi måste helt enkelt peka på den höga standarden av varumärket SWB - något som visar att vi inte bara är konkurrenskraftiga via våra topphästar utan att vårt varumärke har någonting som andra varumärken inte har. Frågan är då vad detta andra skulle kunna vara ?
Eftersom vi går mot en alltmer europeisk varmblodig sporthäst i europa, oavsett land eller avelsförbund så innebär det att vi idag har kommit så lång att sportindividerna är snarlika både typsmäsigt och blodsmässigt. Vi behöver därför något som skiljer oss från mängden.
Ett sätt skulle vara att den svenska uppfödarkåren tog hjälp av dess konsumenter – ryttarna och att man lät dem uttala sig i vad dem tror kommer att krävas av den internationella topphästen om 10 år. Det är ju dom hästarna som ska produceras idag...Dessa uttalanden skulle sedan sammanställas till ett slags ryttarbaserat (RBT) tillägg till avelsplanen.
Ett RBT skulle som en dokumenterad teori, komplettera avelsplanen och ge uppfödarna information om vilken utveckling, man från ryttarhåll tycker sig se att sporten går mot – dvs vilka krav man tror kommer att ställas på framtidens sporthästar. Vart vill ryttarna att uppfödaren lägger tyngdpunkten i själva selekteringen av avelsdjuren? RBT skulle kunna bli ett bra verktyg för den yngre generationen uppfödare.
Ryttarna synpunkter ges förvisso redan idag, vid flera aktiviteter som tex. bruksprov och unghästchampionat, där delar av den professionella ryttarkåren är med i bedömingarna av de enskilda indivderna. Men frågan är om det är tillräckligt?
Om vi hade en renodlad RBT som komplement till avelsplanen, som hjälpte den nya generationen uppfödare att se marknadens tolkningar på framtida " krav " vad det gäller egenskaper i den framtida sporthästen, så skulle det kunna generera en ökad efterfrågan på uppfödarens avkommor ( kanske redan i ung ålder), tillsammans med en rimlig ersättning för dennes avelsarbete.
I ett internationellt perspektiv så skulle detta förhoppningsvis leda till en ökad internationell efterfrågan på den svenska varmblodiga ridhästen, så att en utveckling av den svenska hästnäringens konkurenskraft kom att ta ytterligare ett kliv framåt.
Denna RBT skulle sedan i kombination med avelsplanen och en väl fungerande avelsrådgivning kunna användas som vägledning för den ännu unga uppfödaren i den fortsatta avelsplaneringen.
-

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar